«نیک نیومن» که در پنل تخصصی «تغییرات ناشی از همه گیری در چشم انداز رسانه» در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه در تهران به صورت ویدئو کنفرانسی سخن میگفت از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مجمع عمومی اوآنا تشکر و قدردانی کرد.
درخواست افکار عمومی برای تغییر چشم انداز رسانهای
وی با اشاره به انتشار اخبار جعلی و غیرواقعی از سوی برخی رسانهها، تأکید کرد: باید توجه داشت که افکار عمومی خواستار تغییر چشم انداز رسانهای است.
این محقق ارشد در بنیاد رویترز در ادامه با ارائه گزارشی افزود: در ۱۰ سال گذشته شاهد افول و کاهش میزان دریافت اخبار از تلویزیون بودیم اما شیوع کرونا موجب افزایش چشمگیر بینندگان اخبار تلویزیونی شد و اقبال عمومی نسبت به پیگیری خبر در رسانههای مکتوب کاهش یافت.
نیومن گفت: دلیل اصلی اجتناب مردم از اخبار در برخی کشورها میتواند انتشار بیش از حد خبر درباره کووید ۱۹ و سیاسی شدن این موضوع باشد؛ در حالی که مردم علاقمندند بدانند فرجام کرونا به کجا میرسد و از بمباران خبری خسته شده اند.
بی اعتمادی جوانان به اخبار دولتها در جهان
وی ادامه داد: امروز بخش قابل توجهی از مردم به ویژه جوانان از اخبار فاصله گرفته اند؛ چرا که اخبار منتشره از سوی دولتها را مورد وثوق نمیدانند و تصور میکنم این موضوع چالشی برای رسانهها به خصوص خبرگزاریها خواهد بود.
این محقق ارشد در بنیاد رویترز، پیچیده نویسی خبر را هم عاملی برای کاهش اقبال مخاطبان نسبت به رسانهها عنوان کرد و گفت: مردم بیشتر سعی میکنند اخبار را از شبکههای اجتماعی بگیرند؛ زیرا درک محتوایی برخی خبرها برای مخاطبان به ویژه نسل جدید دشوار است.
نیومن بر همین اساس به رسانهها و سازمانهای خبری متذکر شد که باید بپذیرند خبر را به شکل سادهتر و با استفاده از ابزار نوین همچون پادکستها، ویدئو کلیپها و مشابه آنها عرضه کنند و به انعکاس سُنّتی خبر از طریق خبرگزاریها بسنده نکنند.
این کارشناس رسانهای بنیاد رویترز با اشاره به توسعه ابزارهای ارتباط جمعی در ۱۰ سال اخیر گفت: امروز تلفنهای هوشمند به ویژه در دوران شیوع کرونا به مهمترین ابزار اطلاع رسانی تبدیل شده و واقعاً انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد کرده است.
جست و جوی اخبار موثق از سوی مردم
نیومن به موضوع اعتماد به رسانه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با وجود کاهش اعتماد به نیمی از خبرهای منتشر شده از سوی رسانههای ما، شاهد افزایش اعتماد عمومی به رسانهها بودیم؛ مردم میخواهند بدانند که اخبار موثق کدامها هستند و به سراغ رسانههایی میروند که آزمون خود را پس داده و قابل اعتمادند.
پایین بودن اعتماد به رسانههای آمریکایی
وی با بیان اینکه نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که اعتماد به رسانهها در آمریکا خیلی پایین است، افزود: از میان کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، ۲۶ درصد به اخبار اعتماد دارند که یکی از دلایل آن قطبی شدن جامعه آمریکا و رسانههای این کشور است.
نیومن با اشاره به تأکید ۲۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر آزادی رسانه و کاهش نفوذ سیاسی دولتها، اعلام کرد: انتشار اخبار نادرست و گمراه کننده، مهمترین عامل نگرانی و عدم اقبال مخاطبان رسانه هاست.
این محقق ارشد در بنیاد رویترز در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات مالی رسانهها اشاره کرد و گفت: برخی خبرگزاریها پرداخت آبونمان دارند اما زمانی که بحث پرداخت آبونمان دیجیتالی مطرح میشود، در معدودی از کشورها مردم حاضر به پرداخت آبونمان و خرید خبر از رسانهها هستند.
ضرورت دسترسی راحت تر مردم به اخبار
نیومن افزود: توزیع رایگان خبر برای رسانهها مقرون به صرفه نیست و از سوی دیگر بسیاری از مردم به دلیل تورم و افزایش هزینههای زندگی توان پرداخت آبونمان ندارند اما باید تلاش کنیم با کاهش حق آبونمان زمینهای فراهم کنیم که هم افراد بتوانند راحت تر به اخبار دسترسی پیدا کنند و هم اقتصاد رسانه تقویت شود.
وی تصریح کرد: مردم میدانند که گاهی اطلاعات منتشره درباره یک رویداد خبری متناقض است و علاقمند به دریافت اخبار دقیق هستند؛ رسانهها میتوانند با توجه به سن افراد و علاقمندی آنها به موضوعات، اخبار مورد نیازشان را سریع تولید و توزیع کنند.
علاقمندان به رسانههای سنتی و شبکههای اجتماعی
این کارشناس رسانهای بنیاد رویترز گفت: افراد بالای ۵۵ سال بیشتر تلویزیون و رسانههای سُنّتی را ترجیح میدهند اما جوانان به رسانههای دیجیتالی گرایش دارند و مهمترین منبع خبری آنها شبکههای اجتماعی است و دشواری جذب و اقناع آنها پیامدهایی برای رسانههای دارد.
نیومن گفت: افراد مسن علاقه چندانی به استفاده از رسانههای نوین اجتماعی ندارند اما برای جذب جوانان نباید خود را محدود به رسانههای سُنّتی کنیم و باید به سراغ رسانههای مدرن تر مثل همین تلفنهای هوشمند برویم.
وی تصریح کرد: یافتههای ما نشان میدهد که نفوذ رسانههای سُنّتی مثل تلویزیون و روزنامهها و رسانههای مکتوب کاهش پیدا کرده اما مردم همچنان خواستار دانستن هستند و میتوان با کمک رسانههای نوین به نیاز آنها پاسخ داد.
توسعه و تقویت بیش از پیش همکاریهای رسانهای بین کشورهای عضو مهمترین محور و دستور کار اجلاس دو روزه مجمع عمومی اوآنا در تهران است.
در این اجلاس ۶۰ نفر از رؤسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.
«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تأسیس شد.
در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سه خبرگزاری آن شامل ایرنا، فارس و مهر در اوآنا عضو هستند.
ایرنا در اجلاسیه تهران به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.